Jak začít – Staty

Zpět na návody.

Staty jsou to, co z vaší postavy dělají unikát. Nenajde se mnoho hráčů, kteří by si vytvářeli postavy přesně přes kopírák podle nějakých „univerzálních“ předloh. Zatímco jednomu hráči sedne nabušenec s IQ 70 s Close Combat a First Aid, jiný hráč potřebuje inteligentního craftera se schopnostmi odlišnými a pickne si proto Science a Repair. Záleží na tom, za jakou postavu chcete hrát a zda se to právě hodí (postav můžete mít, kolik chcete, jen pozor na pravidla multilogu).

Takto vypadá registrace nové postavy.

Projdeme si tedy základy statů, které je potřeba nastavit pro vaši postavu:

  • ST – Síla. Silné postavy mohou nosit mnoho věcí ve svém inventáři. Mohou též uštědřit daleko vyšší poškození v souboji beze zbraně (Close Combat) a též mohou zručně používat těžké zbraně.
  • PE – Vnímání. Vnímavé postavy jsou takové, které vidí dál, než ostatní. Jsou to postavy určené především k průzkumu a jako snipeři.
  • EN – Odolnost. Odolné postavy zpravidla vydrží více poškození. Mají více HP, tedy bodů života, než ostatní.
  • CH – Charisma. Charismatické postavy jsou určené především k obchodování. Též se hodí na přepravování skupiny po mapě světa (leader). Velikost skupiny, kterou mohou vést po mapě je polovina aktuální hodnoty zaokrouhlená směrem dolů na celá čísla (CH 5 = 5 / 2, = 2,5 = 2).
  • IN – Inteligence. Velmi inteligentní postavy získávají zkušenosti rychleji, takže zatímco hráč s inteligencí 4 bude ještě na desátém levelu dávat body do prvního skillu, hráč s inteligencí 10 již bude rozvíjet svůj sekundární tag skill.
  • AG – Obratnost. Obratné postavy jsou takové, které za jeden tah zvládnou vykonat více úkonů, než ostatní a v realtime se jim též rychleji doplňují AP (akční body). V praxi to znamená, že pokud máte obratnost na 10 a nepřátelský hráč jen na 5, vystřelíte za kolo ze zbraně dvakrát, zatímco nepřítel bude mít pouze jeden výstřel. To z vás dělá prakticky vítěze. I když ne nutně, záleží totiž na situaci a nepříteli. V praxi to znamená, co bod do obratnosti, to jeden AP.
  • LK – Štěstí. Hodnota štěstí u postavy určuje to, jak velkou šanci máte na kritický zásah. Též určuje, zda se vám při použití nástroje a zbraně opotřebují, jak moc se opotřebují a též určují šanci na vykraftění nějakého speciálního vybavení. Můžete si tak například vykraftit zbraň, jejíž použití může stát o akční bod méně, nebo způsobující vyšší poškození. Též u brnění existuje možnost získání speciálních statů, jako je vyšší obrana proti klasickému itemu, nebo třeba jeden AP navíc. Štěstí též určuje šanci, že z rozebraných zbraní a dalších itemů získáte kvalitnější materiály.

Dále tu máme traity, které vám dávají bonusy i postihy naráz, tedy vždy něco za něco. Překlady nejsou stoprocentní, popisy jsem lovil z paměti 😉

  • Fast metabolism – Rychlý metabolismus. Vaše postava se léčí dvakrát rychleji, než je normální, avšak drogy, medikamenty a další prostředky na ni mají jen poloviční účinek.
  • Bruiser – Bruiser. Bruiser vám přidá 4 body do síly, které lze dále přerozdělit a zvýší bonusové poškození v boji beze zbraně. Zároveň vám ale sebere 2 AP. Hra za bruisera není pro každého. Trait Bruiser není funkční, proto jej nedoporučuji zkoušet tagnout, jinak se vám nepovede postavu registrovat!
  • Small Frame – Mrňous. Tento trait přidává jeden bod do AG, tedy obratnosti. Jste sice obratnější, na druhou stranu je mnohem snažší vám pochroumat končetiny, takže buď nebudete moci používat zbraně (zlomené ruce), nebo se budete belhat pár hexů za tah (zlomené nohy).
  • One Handler – Jednoruký. Používání jednoručních zbraní (pistole a různé UZI) je pro vás jednodušší, s obouručními zbraněmi však zacházíte hůře.
  • Finesse – Finesa. Přidává další šanci na kritický zásah, takže kritické zásahy způsobujete častěji, avšak nezpůsobujete zas až tolik poškození. Vhodné zejména pro snipery a „kriplery“.
  • Kamikaze – Kamikaze. Sníží vám třídu odolnost vůči poškození na -10%, ale zvýší hodnotu zbroje o 40. Hodí se, pokud se pohybujete, ale v praxi to příliš použitelné není, pokud hrajete na tahy.
  • Heavy Handed – Velké ruce. Tento trait vám dává možnost udeřit tvrději, ale ne lépe. Opravdu velmi vzácně se setkáte s kritickým zásahem, ale bijete se tvrději.
  • Fast Shot – Rychlostřelec. Tento trait vám umožní střílet o jeden AP levněji, avšak přesná střelba pro vás ve hře nebude přístupná.
  • Bloody Mess – Krvák. Vaše postava vždy vidí nepřítele zemřít tím nejhorším možným způsobem. Tento trait nemá žádné bonusy, ani postihy.
  • Jinxed – Poznamenaný. Tento trait si raději neberte, opravdu. Nejen, že vašim nepřátelům mnohem častěji selže zbraň, nebo dojde k jejich kritickému selhání, ale stává se to i vám. Může se vám tak stát, že zbraň, kterou jste tak draze koupili, během prvního výstřelu exploduje přímo vám do obličeje.
  • Good Natured – Dobrák. Jste v podstatě dobrák. Působíte tak i na ostatní. Problém je v tom, že si nemůžete pořídit otroky. Ne, že by na tom záleželo. Tento trait je lepší nebrat.
  • Chem Reliant – Smažka. Šance na vznik závislosti na drogách je dvojnásobná, stejně tak jako doba účinnosti drog.
  • Chem Resistant – Abstinent. Šance na vznik závislosti na drogách je poloviční, stejně tak jako doba účinnosti drog.
  • Bonehead – Praštěný. Pomocí tohoto traitu docílíte, že vaše hlava nemůže být zhmožděná. Na druhou stranu však ztratíte jeden bod IN.
  • Skilled – Zkušený. Získáváte +5 bodů do každého skillu / level navíc, ale perk si můžete vybrat jen jednou za 4 úrovně, místo jednou za 3. Tento trait rozhodně nedoporučuji.
  • Loner – Samotář. Získáváte za veškeré akce o 10% zkušeností více, ale nemůžete cestovat ve skupině.

A konečně tu máme tagy. Ty vezmu spíše obšírně, protože nejspíš každý dobře ví, co by mělo co dělat:

  • Small Guns, Big Guns, Energy Weapons – Lehké, těžké a energetické zbraně. V zásadě jde o to, jaké zbraně budete chtít používat. Doporučuji tagnout pouze jednu z možností a pro první postavu nejlépe nejdostupnější Small Guns. Než se dostanete k nějakému dělu, chvíli to potrvá. To samé platí i pro plamenomet též zařazený do těžkých zbraní. Na energy weapons doporučuji ze začátku úplně zapomenout.
  • Close Combat – Boj beze zbraně. Pokud již máte nějaké zkušenosti s tímto stylem boje, doporučuji tagnout. Pokud ne, nechte si zajít chuť.
  • Throwing – Vrhání. Tady samozřejmě nejde o vrhnutí šavle, ale o vrhací zbraně, jako jsou kameny, vrhací nože, oštěpy a granáty. Pro spoustu postav nepoužitelné. Je potřeba silná postava.
  • First Aid a Doctor – První pomoc a Doktor. Obě tyto schopnosti se vám budou velmi často hodit. Čím vyšší skill, tím častější použití. Zatímco First Aid léčí HP, Doctor léčí ochromené končetiny. Doporučuji oba tagy vytunit minimálně na 150%.
  • Sneak, Lockpick, Steal a Traps – Plížení, Páčení zámků, Krádež a Pasti. Všechny tyto schopnosti slouží obvykle k záškodnické činnosti. Určují, jak dobře se umíte plížit, jak velkou šanci máte na otevření zámků, jak velkou šanci máte se obohatit o nějaké předměty z inventáře ostatních hráčů a také odhalování a zneškodňování pastí například na skříňkách.
  • Science a Repair – Věda a Oprava. Tyto schopnosti jsou vhodné zejména pro postavy crafterů a určují, jakou šanci máte předmět opravit a případně rozebrat. Science dává šanci získat lepší materiály z rozebíraných předmětů.
  • Speech, Barter a Gambling – Řeč, Obchodování a Hazardní hry. Tyto tagy doporučuji netagovat. Obvykle vůbec nejsou potřebné.
  • Outdoorsman – Cestovatel. Určuje šanci, že se vyhnete náhodnému setkání na mapě světa, případně si můžete vybrat, jak takové náhodné setkání bude probíhat, jestli v real time módu, nebo na tahy. V některých městech je možné zakoupit knihy, po jejichž přečtení si tuto schopnost vylepšíte.

Zpět na návody.